La carrera cinematogràfica de Gregory Peck (1916-2003) va gaudir d’una homogeneïtat força inusual al cinema americà, que de seguida el va adoptar com l’actor que personificava les principals virtuts americanes. El seu físic i la seva elegància sòbria van contribuir a aquesta idea, que l’actor va alimentar interpretant principalment homes d’acció turmentats i decidits a redimir-se fent el bé. No obstant la identificació que d’ell s’ha fet amb aquest tipus de rols, Peck també va fer incursions a altres gèneres i perfils de personatge, participant en comèdies i fent de dolent en alguns films.
La diversitat dels films que projectem a Centenari de Gregory Peck permet als espectadors formar-se una idea plural del que va representar com a actor i per a la història del cinema. El cicle s’inaugura dijous 17 de març, a les 20.00 h, amb The Big Country Horizontes de grandeza (1958), un espectacular western de William Wyler, amb el propi Peck de productor i una inoblidable banda sonora de Jerome Moross, que narra un enfrontament quasi shakespearià entre dues famílies -una pel·lícula que reposem el divendres 25 a les 17.00 h.
Dissabte 19, a les 20.30 h, el cicle continua amb la projecció d’A Conversation with Gregory Peck Una conversa amb Gregory Peck (1999), un documental sobre la seva vida privada que, a través d’intervencions de Martin Scorsese o Lauren Bacall, gravacions familiars i material d’arxiu, captura l’esperit genuí d’aquest mite del cinema que representa com ningú l’honor, la integritat personal i la dignitat.
L’únic premi Òscar que Peck va rebre com a actor –l’altre va ser en reconeixement a la seva tasca humanitària– va ser per la interpretació de l’heroi Atticus Finch a To Kill a Mockingbird Matar a un ruiseñor (1962), que projectem el dimarts 22 de març a les 20.00 h. A l’adaptació al cinema de Robert Mulligan de la premiada novel·la homònima de Harper Lee, morta el passat mes de febrer, Peck hi interpreta un advocat íntegre que defensa un home negre acusat de la violar una dona blanca a un poble del sud dels Estats Units.
Dimecres 23 i diumenge 27 de març, a les 21.30 h i 19.30 h, respectivament, projectem Yellow Sky (1948), un dels grans westerns de William A. Wellman, basat en una història de B.R. Burnett, amb un excel·lent repartiment que inclou Richard Widmark i Anne Baxter i una esplèndida fotografia obra de Joseph McDonald.
Les últimes sessions del cicle al març –dijous 24 i dissabte 26– estan protagonitzades per Designing WomanMi desconfiada esposa (1957), una comèdia de Vincente Minelli sobre la guerra de sexes -exemplificada en el matrimoni impossible entre una dissenyadora de moda i un periodista esportiu, interpretats per Peck i Lauren Bacall- que va obtenir l’Òscar al millor guió.
El mes d’abril, Centenari de Gregory Peck continua amb Moby Dick (1956), que projectem diumenge 3 i dissabte 9. En aquesta adaptació cinematogràfica magistral que John Huston fa de la novel·la homònima de Herman Melville, Peck interpreta el capità Ahab en la seva lluita obstinada per venjar-se de la balena que anys enrere li havia arrencat una cama.
A banda, canviant totalment de gènere i de perfil de personatge, divendres 8 i dissabte 16 d’abril, els espectadors tenen una cita amb el Peck més elegant a Roman Holiday Vacances a Roma (1953), l’obra de William Wyler en què l’actor interpreta un periodista nord-americà que acabarà enamorant-se de la protagonista de les seves exclusives, una múrria Audrey Hepburn amb qui passejarà en vespa per Roma deixant imatges que formen part de l’imaginari col·lectiu cinematogràfic.
Com hem dit, en algunes ocasions Peck també va interpretar personatges dolents, com podrem comprovar diumenge 10 i dimarts 12 d’abril a The Gunfighter El pistolero (1950), un western de Henry King en què el mite de Hollywood encarna un cèlebre pistoler que busca una vida més tranquil·la, però no pot deixar enrere els enemics que volen heretar la seva fama. Seguint amb els seus personatges més foscos, dijous 14 i diumenge 17 d’abril projectem The Boys from Brazil Els nens del Brasil (Franklin J. Schaffner, 1978). Aquí, un Peck ja veterà és un Josef Mengele refugiat, després de la caiguda del Tercer Reich, a un país sudamericà, indret des del qual continua desenvolupant experiments aberrants fins que el caçador de nazis interpretat per Laurence Olivier -inspirat en Simon Wiesenthal- el descobreix.
El cicle conclou, dimarts 19 i diumenge 24 d’abril, amb una sessió especial dedicada a Gentleman’s Agreement La barrera invisible (1947), d’Elia Kazan, guanyadora de l’Òscar a millor pel·lícula, millor director i actriu secundària (Celeste Holm), una pel·lícula que reflexiona sobre la importància de l’antisemitisme als Estats Units. Realitzat després de la Segona Guerra Mundial, amb aquest film Hollywood posa de relleu per primer cop l’existència dels jueus dins la població del país. Al fil d’aquest argument, el dia 19 acollirem la presentació, per part de Román Gubern, del llibre de Neal Gabler Un imperio propio. Cómo los judíos inventaron Hollywood (Editorial Confluencias, 2015), que compta amb una introducció i una edició a cura de Diego Moldes i un pròleg del mateix Gubern.
Amb aquest particular homenatge, la Filmoteca de Catalunya pretén recordar la trajectòria de Gregory Peck, un actor que va construir una carrera impecable i que ha gaudit, en vida i encara avui, de la veneració gairebé unànime de tants –i tantes– amants del cinema.