El rebuig de la trama convencional -pròpia del cinema argumental- i la connexió entre avantguarda i política han estat els elements clau que han situat Portabella com una figura fonamental en el desenvolupament d’un cinema conceptual que, a principis dels anys setanta, s’erigia com a moviment contestatari envers la direcció cultural del franquisme.
Aquesta retrospectiva es programa en sintonia amb l’exposició Pere Portabella. Cinema, art i política, inaugurada aquest mateix mes al Museu Can Framis de la Fundació Vila Casas. A la vegada, també ret homenatge al músic recentment desaparegut Carles Santos, el qual va establir una col·laboració ininterrompuda amb Portabella. Ambdós van establir una brillant relació de sincronies inesperades entre imatge i banda sonora.
El mateix Portabella ha seleccionat el contingut de les cinc sessions programades a la Filmoteca, entitat que actualment conserva la totalitat dels materials que integren la seva obra. El director presentarà personalment la inauguració el cicle, dimecres 14 de febrer, amb la projecció d’Umbracle, a partir d’un guió de Joan Brossa, que serà alhora un homenatge pòstum a Carles Santos, creador indestriable de la filmografia de Portabella, amb qui va col·laborar sovint en la banda sonora i fins i tot en el guió, en títols com Die Stille vor Bach i Pont de Varsòvia, també presents al cicle.
La visió panoràmica de l’univers Portabella, Premi Nacional de Cinema el 2009 i Gaudí d’honor el 2012, es completa amb Vampir-Cuadecuc i es tancarà el 28 de febrer amb una taula rodona i tres peces curtes: Art a Catalunya i No al No, de nou amb l’estreta complicitat de Carles Santos, i Mudanza, particularíssim homenatge a Lorca rodat a la seva casa museu a la Huerta de San Vicente a Granada. A la taula rodona intervindran el cineasta Albert Serra, el catedràtic Josep M. Català, el director de fotografia Tomàs Pladevall i Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya.
Del 12 de febrer al 23 de juny.