AL TEATRE GOYA, TORNA LA TRENA, fins el 17 de març.

Aquesta és la història de tres dones que, tot i haver nascut en continents molt dispars, comparteixen unes idees i sentiments que les uneixen en un poderós anhel de llibertat. Són les vides de la Smita, que lluita pel futur de la seva filla en una Índia separada per castes; la Giulia, que afronta la fallida del seu taller familiar a Itàlia; i la Sarah, que veu amenaçada la seva exitosa carrera d’advocada al Quebec per un càncer de mama. Lluiten contra allò que s’espera d’elles, afronten les adversitats amb tenacitat i es determinen a aconseguir el que és essencial per elles. No es coneixen, però les unirà la lluita contra el destí que els havia estat reservat i la voluntat indestructible de viure amb esperança i il·lusió. Vides particulars i resistents com els cabells de les dones.

“A les que estimen, crien, esperen,
cauen mil vegades i es tornen a aixecar.
Que es dobleguen però no sucumbeixen.
Conec les seves lluites,
comparteixo les seves llàgrimes i les seves alegries.
Cadascuna d’elles és una mica jo.”

Laetitia Colombani

Últims dies per a veure aquesta meravella, Antonio López a la Pedrera

Pintor, escultor i dibuixant, per a López la realitat és, simplement, un punt de partida, en el qual el procés és tan important com l’obra acabada. Tal com diu l’artista: «Una obra nunca se acaba, sinó que llega al límite de sus propias posibilidades». Treballa en els seus quadres al llarg de diversos anys, de vegades durant dècades, i amb cada pinzellada destil·la l’entrellat de l’objecte o el paisatge, fins que aconsegueix plasmar-ne l’essència al llenç.

L’exposició a La Pedrera és la primera mostra monogràfica retrospectiva d’Antonio López que es presenta a Barcelona, i reuneix una acurada selecció d’un centenar d’obres —entre pintura, escultura i dibuix— que permet traçar un recorregut per la trajectòria d’aquest artista al llarg de set dècades de treball, des de les primeres obres de joventut, dels anys cinquanta, fins a la producció més recent.

Estructurada en blocs temàtics, la mostra posa de manifest que certs motius sobre els quals l’artista reflexiona persisteixen i, alhora, evolucionen al llarg de la seva carrera: els interiors domèstics, els paisatges i les vistes urbanes —principalment de Madrid—, les natures mortes o la figura humana.

Fins al 14 de gener.

Exposició organitzada en col·laboració amb el Drents Museum (Assen, Països Baixos).

PER NADAL ESCUDELLA I CARN D’OLLA I PER SANT ESTEVE CANELONS!

Perquè serà que els sabors i les olors són un vehicle tan directe al passat? Són com un viatge a moments viscuts i experiències llunyanes, oi? Diuen que la memòria olfactiva és tan potent que pot activar records que ni sabíem….

Els plats de Nadal són dels que ens transporten, en això estarem pràcticament tots d’acord. I si diem que l’esculdella és la reina de les sopes catalanes, potser també trobarem força consens, no trobeu?

Cuina tradicional catalana a casa

Bon Nadal a tothom!

Déu
I tu, què vols?
Jo
Doncs jo sols vull
-ei, si pot ser-:
Un poc de fam
i un xic de pa.
Un poc de fred
i un poc de foc.
Un xic de son
i un poc de llit.
Un xic de set
i un poc de vi
i un poc de llet.

I un poc de pau.

Un poc de pas,
un poc de pes
i un poc de pis.

I un xic de niu.

Un xic de pic
i un poc de pac
-o un xic de sou
i un xic de xec.

I un poc de sol
i un poc de sal.
I un poc de cel.

Un xic de bé
i un xic de mal.
Un poc de mel
i un poc de fel.

I un poc de nit
i un xic de por,
i un poc de pit
i un xic de cor
i un poc de crit.

I un xic de llum
i un xic de so:
un poc de llamp
i un xic de tro.

Un poc de goig
i un xic de bes
i un poc de coit.

I un xic de gos.

I un poc de gas.

Un poc del fort
i un poc del fluix.
I un poc de rom
i un poc de fum.

Un poc de lloc.

I un poc de joc
-tres reis, dos nous.

I un poc de groc
i un xic de gris
i un xic de verd.
I un xic de blau.

Un poc de tren
i un poc de nau;
i un xic de rem.

Un xic de vent.
I un poc de neu.
I un poc de rou.

I un poc de veu
-i un poc de vot.
I un poc de cant.
I un xic de vers.
I un xic de ball.

I d’art. I d’or.

Un poc de peix.
I un poc de greix.

I un xic de feix.
I un poc de gruix.
I un poc de carn
i un poc de sang;
i un poc de pèl.
I un poc de fang
i un xic de pols.

Un xic de flam
i un poc de gel.

Un poc de sant
i un xic de drac.
Un xic de risc
i un poc de res
-i un poc de rus.

I un tros de camp
i un xic de fruit;
un tros de clos
prop de la llar
amb aus i flors.
I un poc de bosc
amb pins i brins.

I un xic de font.
I un xic de riu
i un poc de rec
i un poc de pont.
I un poc de gorg.

I un poc de mar
i un xic de port.

I un poc de llor.

Un xic de lli
i un poc de cuir
i un poc de pell
i un xic de fil.

Un poc de lluc
i un xic de suc.

I un poc de porc.

I un xic de parc.

Un poc de gust
i un xic de rang.

I a més del meu
un poc del seu
i un xic del llur.

Vull ser: ruc? clerc?
bell? lleig? dret? tort?
gras? prim? llest? llosc?
nou? vell? ferm? flac?
bla? dur? buit? ple
dolç? tosc? sec? moll?
greu? lleu? curt? llarg?
fosc? clar? xaix? fi?
Un poc de tot.

I a més, què vull?

Un xic de seny.

I un poc de temps.

I un xic de món.

I un poc de sort.

I un poc de mort.

I un poc de Vós.

Ei, si pot ser.

Poema de Pere Quart.

i Jo,
Pau al mon i prou de guerres.

Al MACBA, Lydia Ourahmane. 108 Dies.

Habitar, aplegar-se, compartir, ser permeable… Totes aquestes qualitats caracteritzen el projecte 108 Dies de Lydia Ourahmane (Saïda, Algèria, 1992), creat específicament per a la torre del MACBA. El títol fa referència tant als dies en què l’exposició estarà oberta al públic com al nombre de persones que l’artista ha convidat a ocupar l’espai durant aquest període.

108 Dies transporta un context urbà ampliat dins del museu, posant èmfasi en individus o col·lectius que formen part del seu paisatge social. Aquests convidats han estat triats especialment per Ourahmane, que des de 2021 viu a Barcelona. L’espai no està ocupat per cap objecte ni obra d’art acabada, sinó per allò que cada participant considera urgent i incisiu, per tal de promoure un diàleg crític i un intercanvi amb l’espai, el marc institucional i qualsevol persona que hi entri i hi passi una estona. Amb aquesta proposta, l’artista altera la manera en què el museu opera normalment: en primer lloc, perquè deixa l’espai de la sala buit, llevat dels elements necessaris per a l’execució de qualsevol tasca prevista; i en segon lloc, perquè interpreta l’encàrrec del museu de produir una obra convidant 108 participants. La confiança entre l’artista, la institució, els convidats i el públic és el que confereix significació a l’obra.

Com molts altres projectes d’Ourahmane, 108 Dies al·ludeix a l’entorn immediat de l’artista i conté implicacions socials, polítiques i experiencials, alhora que està invariablement arrelada en les històries i experiències personals, ja siguin individuals o col·lectives.

La praxi d’Ourahmane planteja un seguit d’interrogants: com es poden desafiar les estructures i paràmetres institucionals que defineixen les societats contemporànies? Quina és la manera de revertir la vigilància i les imposicions de la burocràcia? Què cal fer perquè les obres d’art impliquin una protesta activa i efectiva? A través d’aquestes indagacions, Ourahmane incorpora el que és personal a l’àmbit de la política i el que és domèstic a l’àmbit de la història.

Comissariada per Guim Camps i Hiuwai Chu
Fins l’1 d’abril de 2024
desembre 2024
Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

archives

  • 2024 (37)
  • 2023 (46)
  • 2022 (10)
  • 2021 (6)
  • 2020 (33)
  • 2019 (43)
  • 2018 (46)
  • 2017 (55)
  • 2016 (73)
  • 2015 (66)
  • 2014 (41)
  • 2013 (2)
  • 2011 (2)